Vietnam en Cambodja


Vietnam en Cambodja weergeven op een grotere kaart

dinsdag 1 mei 2012

Feestdagen in Ho Chi Minh

Het is vakantie in HO Chi Minh vanwege feestdagen. 30 april is Herenigingsdag, Ngày Thống nhất. De viering van de bevrijding van Saigon, de reünificatie van Vietnam en het einde van de Vietnamoorlog. Daardoor is het rustiger in de stad, zijn er wat winkels gesloten en gaan veel mensen op reis. 1 mei is de dag van de arbeid, Ngày Quốc tế Lao động en de viering van de meimaand. Vanavond hebben we een mooi en ook heel kitsch schouwspel mogen meemaken. Uitgesproken theatraal en met 4 muzikanten voor het podium zoals bij de 'stomme' film. Beveiligers wenkten ons vriendelijk om naar voren te komen en plaats te nemen op de eerste rij. Ik voelde me net een eregast. Ik hield me klein om te voorkomen dat ik de Vietnamezen het zicht zou belemmeren. Wat een schouwspel. Kei en keihard stonden de luidsprekers, het was indringend en soms emotioneel. Het praten en zingen was heel heftig. Ze werken intens met klanken en dat raakte me wel. Het ging allemaal over emoties natuurlijk. Liefde en vijandschap, oorlog en vrede, revolutie en overwinning, vreugde en verdriet. Ik vond het indrukwekkend al verstond ik er geen woord van. Filmpjes via YouTube komen nog.

1 opmerking: