Vietnam en Cambodja


Vietnam en Cambodja weergeven op een grotere kaart

dinsdag 15 mei 2012

Zo Ha, een Zwarte Mhong, maakt muziek en vertelt


Zo Ha ( ik weet niet of ik het goed schrijf) zit op het stoepje bij een café in Sapa, Le Petit Gecko, waar we af en toe iets drinken. Ik begrijp dat ze 70 jaar is.
"You wonna buy?"  vraagt Zo Ha met een vriendelijk gezicht. En deze vraag horen we vaak op een dag. "We have enough, thank you!". Ze lacht. "You wonna have a drink?" vraag ik. En ja ze wil iets drinken. Ze komt naast me zitten. Op eens haalt ze een klein muziek instrument uit haar zak (voor de verkoop!) en gaat spelen. Later kijkt ze met veel belangstelling het filmpje terug. Ze pakt een stapel kaarten uit haar zak met afbeeldingen van de verschillende bevolkingsgroepen in de omgeving van Sapa. Ze begint te vertellen over haar wereld aan de hand van de kaarten. Ik begrijp niet alles.......maar ach het is leuk en af en toe lachen we zo maar wat. Elke dag komen we haar ergens tegen en hebben even een babbeltje, lachen een beetje ( ze heeft een ondeugende lach) en schudden elkaar de handen. De laatste dag, zoals afgesproken, kopen we nog wat van haar.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten